*Lenas lilla blogg*

LUCKA 3

Publicerad 2017-12-03 17:08:00 i JUL, Recept/mat/bakat/dryck,

Bakom lucka 3 så kommer här ett recept .
Man måste ju ha något att smaska på i juletider.
 
 
STJÄRNOR MED HASSELNÖTTER
 
200g smör
3½ dl vetemjöl
1 dl hasselnötter
1½ dl strösocker
2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
2 tsk pepparkakskrydda
 
Mal nötterna,
blanda alla ingredienser antingen i en matberedare eller för hand.
Degen ska vara kladdfri.
Kavla ut degen på lätt mjölat bakbord. Ca ½ cm  tjock ska den vara.
Stansa ut stjärnor...(eller hjärtan eller vad du vill ha)
Lägg kakorna på bakplåtspappersklädd plåt.
 
Gräddas i mitten på ugnen i 175 grader
 
Jag penslade mina med äggvita och hade på pärlsocker.
Annars grädda dom som dom är och bred på en glasyr när kakorna kallnat.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela