*Lenas lilla blogg*

SEMLOR

Publicerad 2011-01-30 11:10:49 i Recept/mat/bakat/dryck,



Igår bakade jag semlor.... :)
Alltså så åt jag årets första semla... (Syndade lite) ;)
Men det får man göra ibland.
Men dessa semlor var ett recept från viktväktarna faktisk...
Hittade det när jag satt och surfade runt lite.

Här kommer receptet ifall nån vill äta semlor utan att få dåligt samvete... ;)


VIKTVÄKTAR SEMLOR !!!!! 30st mindre semlor

50 g margarin

2½ dl lättmjölk

1 pkt jäst

1 1/4 lättkesella

3/4 dl vit baksirap

1/4 tsk salt

8-9 dl vetemjöl

Pensling: 1 äggula, 3 mskl ättmjölk

Fyllning: 150 g mandelmassa, 3 dl mellangrädde (max 27%)

Gör så här:  Smält margarinet och tillsätt mjölken (37*)

Smula jästen i en bunke, och häll över mjölkblandningen. Rör om så jästen löser sig.

Blanda i kesella, salt, sirap och det mesta av mjölet.
Arbeta ihop till en smidig deg... låt jäsa 30 min.

Arbeta degen på mjölat bakbord och gör ca 30 mindre bullar, lägg på plåt klädd med bakplåtspapper.
Låt jäsa 30 minuter. Pensla bullarna och grädda i 225*, mitt i ugnen ca 6-8 min.

När bullarna svalnat , skär av ett lock och gröp ur lite av inkråmet, blanda med mandelmassan. Lägg sen tillbaka det i bullarna. vispa grädden och fördela det på bullarna , lägg på locket och pudra över lite florsocker.

Nu kan du äta med gott samvete  ;)

Kommentarer

Postat av: Emelie Lagne

Publicerad 2011-01-30 11:31:32

Jätte fin blogg! :)

hur mår du?



Kram

Postat av: Team!! Nicki

Publicerad 2011-01-30 12:14:59

följ gärna min blogg genom bloglovin och kommentera gärna vad du tycker om inlägget. Länka gärna ´min blogg också

Postat av: Elaine

Publicerad 2011-01-30 12:15:37

du missade det finstilta i receptet va?!?



Endast äta en 7:de del av semlan före ett stavgångspass i skogen på MINST 58 minuter.

Postat av: Millah

Publicerad 2011-01-30 13:08:23

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

Postat av: Monika

Publicerad 2011-01-30 14:27:38

Tack för det!

Hur mycke kolhydrater är det vet du det?

Postat av: Jeanette

Publicerad 2011-01-30 20:20:20

vad fina de blev - ser ut som från ett bageri.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela