*Lenas lilla blogg*

Grindslanten..

Publicerad 2010-04-16 10:17:24 i Allmänt,


Har försökt hitta en visa som min faster sjöng för mej när jag var liten... hittade bara texten.
Sten & Stanley sjöng in den i början på 1960- talet...


GRINDSLANTEN

Det var sommar och sol - lilla Lena var glad
att få komma till stranden och ta sig ett bad.
Och hon skyndade ned som en lätt liten hind
men fick stanna - där fanns över vägen en grind.
Uppå grinden så satt där en yngling så glad.
Får jag be om en grindslant? så vänligt han bad.
Oh, jag har ingen slant - det är alldeles sant
och jag har inget annat att sätta i pant.

Då så vänligt han sa': Något måste jag ha,
men i stället för en grindslant nog en kyss jag kan ta'!
Det är riktigt och rätt, att du något bör få
jag är villig att betala med en kyss eller två.

Gossen fick sina kyssar och öppna' sin grind,
lilla Lena försvann som en virvlande vind
nedåt vägen till böljan att svalka sin själ -
att hon hittat sin gosse, förstod hon så väl.
Så hon vände tillbaka till grinden igen.
Får jag komma igenom? - Javisst, lilla vän,
jag skall öppna min grind - jag tror säkert det går,
om du bara ser till att min avgift jag får.

Då så vänligt hon sa: Något måste du ta!
Men vad kan det kosta nu då - det du ändå vill ha?
Det är riktigt och rätt, att jag något ska få.
Jag är villig att mig nöja med en kyss eller två.

Och så fick han två kyssar - men tog sig två till!
Det var dumt - ty den flickan hon vet vad hon vill.
Var så god! Ge tillbaka de kyssar du tog -
För att öppna en grind tvenne kyssar är nog.
Åh, förlåt mig, sa' gossen, jag räknade fel
och betalar tillbaka med ränta din del.
Ja, så fick hon tillbaka de kyssarna två
och den tredje blev räntan som hon skulle få.

Då så vänligt hon sa': Du är ärlig och bra
och i stället för en grindslant hela mig du kan ta!
Det är riktigt och rätt, att jag något bör få.
Man ska inte bara kyssas - vi till prästen ska gå.


Finns även tavla som heter Grindslanten
den fanns i mitt föräldrahem

Kommentarer

Postat av: antonio

Publicerad 2011-02-05 10:23:37

Har du hittat den? annars har jag hittat den åt dig:)spotify :)

http://open.spotify.com/track/0JvPUOJbQ0NOY8nvbMYm72

Postat av: Christer Falkenström

Publicerad 2011-03-24 10:20:32

Hej!

Sökte efter texten och hittade hit.

Jag har originalnoter som jag spelade efter

på 1960-talet.

Kan kopiera och skicka om Du vill.

MVH

Christer

Postat av: Josef Boberg

Publicerad 2011-05-05 23:01:24

Målningen är ju en bra beskrivning av effekterna av hur som princip ALLA vuxna felfostrar http://josefboberg.wordpress.com/2008/03/17/alla-krig-ar-slut/#comment-1699 ALLA barn, tyvärr tyvärr... :cry:

Postat av: Leif Knutsson

Publicerad 2011-06-04 09:53:49

Det är en mycket trevlig låt,är det nån som vet vem

tjejen är som sjunger med Sten Nilsson?

Postat av: kristina olls

Publicerad 2013-09-14 21:00:23

Min svärfar Ols-David har skrivit den och Sten och Stanley har spelat in den.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela