*Lenas lilla blogg*

Del 1

Publicerad 2019-02-24 10:36:20 i Böcker/Tidningar,

Nu har jag lyssnat på denna bok, som är del 1 i en serie av 4 böcker.
 
 
*Det är ljummen försommar 1644 och efter gudstjänsten i Morlanda kyrka råder det full dramatik på prästgården. Prästdottern Ulrika sitter böjd över bibeln med tårarna rinnande utmed kinderna, hennes syster Katarina står i skamvrån medan deras bror Magnus får smaka på piskan.

Det som skulle vara ett oskyldigt skämt får ödesdigra konsekvenser. Ulrika flyr brådstörtat från det lilla samhället på Orust för att söka sig en framtid någon annanstans. Snart slår hon följe med en säregen grupp gycklare och hamnar mitt i ett krigshärjat Uddevalla. Hennes syskon är kvar hemma på prästgården, men de står också inför omvälvande förändringar.*
 
Tycker boken var bra, så hoppas del 2 är lika bra.
Den ska jag börja lyssna på idag.
 

Kommentarer

Postat av: Elaine

Publicerad 2019-02-24 12:28:46

Var den riktigt bra?
Första boken jag läste utav Maria Gustafsdotter var "Spegelskärvor" som handlar om en Kalmar-flicka som blev gift med en bonde på Öland.
Författaren har haft kontakt med Kalmar länsmuseum för att få veta hur livet var här vid den tiden och vad man kunde tänkas ha som ägodelar.

Sedan läste jag "Flickan på kyrkogården" och "Flickan med pappersblommorna" (?),de utspelar sig i Uddevalla om jag minns rätt.

Just nu försöker jag läsa böcker om 1900-talet så har läst:
"Kvinnor och äppelträd" utav Moa Martinsson
"En kvinnas resa" utav Agneta Sjödin
"Älskade barn" (?) utav Kerstin Fredriksson
"Anna,Hanna och Johanna" utav Kerstin Fredriksson
"Arvtagerskan" utav Anne Karin Elstad

Sedan försökte jag börja på "Lyckan" utav Ivar Lo Johansson men något tog emot, blev bara första kapitlet....

Har plockat upp "Mor gifter sig" utav Moa Martinsson får se om jag läser den.
Den senaste jag läste ("Arvtagerskan") satte ett djupt avtryck (jag storbölade och det har jag inte gjort sedan jag läste "Törnfåglarna" i tonåren).
Kändes svårt att börja läsa något annat direkt efter. Har lånat 2 andra böcker utav Anne Karin Elstad.
Jag läser böcker, försökte lyssna på kassettband samtidigt som jag släktforskade en gång och det funkade inte riktigt. Vet bara att det var "Raskens" jag lyssnade på och att han läste med rolig dialekt.

Svar: Ja svårt att sluta lyssna. Snart lyssnat klart på del 2.👍
Lena

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela