*Lenas lilla blogg*

LUCKA 18

Publicerad 2016-12-18 13:20:08 i JUL, Recept/mat/bakat/dryck,

Tror det är dax för lite att ätbart igen bakom dagens lucka.
Passar ju bra till 4:e adventskaffet idag.
Nämligen *Farmors Ringar*
 
 
 
 
 
FARMORS RINGAR
 
 
Du behöver:
 
 
25g jäst
1½ dl grädde
125g smör
5 dl vetemjöl
 
Så här gör du:
 
¤ Sätt ugnen på 175*
¤ smält smöret och låt det svalna lite.
¤ lös upp jästen med grädde i en skål
¤ Blanda i mjöl och det smälta smöret.
¤ Knåda ill en deg.
¤ Kavla ut degen till en platta som är ca ½ cm tjock,
ta ut ringar med ett mått, doppa i pärlsocker och lägg dom på plåt.
¤ Låt jäsa ca 10 min.
¤ grädda i 10- 15 min.
 
Blir ca 25- 30 kakor av denna deg.
 
Lycka till !!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela