*Lenas lilla blogg*

Utbildning

Publicerad 2017-11-16 19:34:25 i Allmänt,



I dag har jag varit på utbildning igen.
* Etik och bemötande. *
Det är en utbildning som vi får genom jobbet.
Det var gång 2/3 , det var lite mer intressant idag än sist.
 
Etik och bemötande är alltid viktig...fast just med dementa så tycker jag det är extra viktigt.
Att jobba med dementa är väldigt speciellt och kräver mycket tålamod.
Många dementa får ofta en depression.
Ofta får man också vara ett stöd för de anhöriga till dementa.
Tänk dej själv om du kommer och hälsar på din dementa mamma och hon inte känner igen dej.
Det tar oerhört  mycket på den anhörige.
Många med demens får en helt annan personlighet.
Från att ha varit snäll och go, så kan personen bli arg och elak.
Finns olika sorters demens ... beroende på var skadan i hjärnan sitter.
 
* Alzheimers sjukdom *
* Vaskulär demens *
* Frontallobs demens *
* Lewy body demens *
 
Om du skulle misstänka att någon börjar bli dement, se till att göra en demensutredning så tidigt som möjligt då det kanske finns möjlighet att sätta in en bromsmedicin.
Den botar inte den dementa .... men det kan skjuta upp sjudomsförloppet.
Ju tidigare man kan sätta in bromsmedicinen dess bättre är det.
 
Det hemska är att det insjuknar ca 25000 personer varje år i denna sjukdom i vårt land.
Just nu så finns det  minst 160000 som lider av denna sjukdom i Sverige
Många vet inte att det finns anhörigstöd att få.
 
finns om man som anhörig vill veta mer eller om man bara vill skänka en gåva.
En gåva hjälper till så forskningen kring denna sjukdom kan fortsätta, så kanske det kan komma ett botemedel mot Demens.
Vilket jag tycker vore helt underbart.
 

 

Detta är ett sponsrat inlägg. klicka på följande : Länktext

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela