*Lenas lilla blogg*

LUCKA 14

Publicerad 2016-12-14 09:59:00 i JUL,

Solen skiner från klarblå himmel och det är plusgrader.
Svårt att hitta någon julstämmning.
 
Ljus är ju alltid mysigt när mörkret smyger på.
Så varför inte göra ett eget och ge bort ?!
 
 
Du behöver följande ....
 
 
Ljusstumpar, ljusveke, något att smälta stumparna i, ett glas eller en kopp går oxå bra. en pinne att hålla veken på plats.
 
Jag har använt ett glas som det varit ett doftljus i en gång, (återbruk)
Katrullen har jag köpt på loppis för en femma . Och den har jag bara till att smälta ljusstumpar i .
 
Så här gör du:
Börja med att fästa ljusvekegarnet i botten på glaset. går bra med lim eller tejp.
Sen fäst andra änden av veken i pinnen så det är sträckt, lägg pinnen tvärs över glaset.
Nu kan du börja smälta stumparna på svag värme..
Fyll på lite av det smälta stearinet i glaset. låt stelna. sen fyller du på lite igen och låter stelna.
Och så håller du på tills du har fått lagom höjd på ljuset.
Häller man på allt stearin på engång är risken att man får en grop mitt i ljuset.
Och häller du i omgångar kan du göra ljuset randigt om du har olika färger på dina sparade ljusstumpar.
 
Lycka till !!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela