*Lenas lilla blogg*

Ingefärsshot

Publicerad 2015-10-19 13:46:00 i Recept/mat/bakat/dryck, Tips & Ideér & pyssel,

Kokade ingefärsshot igår.
Fick tipset av min bästa vän.
Ska vara bra mot immunförsvaret och mycket annat.
Det man behöver är följande...
 
 
200g färsk ingefära
1/2 dl flytande honung
saften av 2 st citroner
1 l vatten

 

Skölj ingefäran noga och riv den grovt. Ingefäran behöver inte skalas. Lägg ingefärssrivet i en kastrull tillsammans med vattnet och låt koka under lock 20 minuter.

Sila av, tillsätt honungen och rör tills honungen har lösts upp. Låt svalna till rumstemperatur.

Pressa saften ur citronerna och rör ner den i ingefärsvätskan. Sila av igen med en finmaskig sil.

Häll på flaska med kork och förvara i kylskåpet. Skaka om flaskan innan det är dags att shotta.

 
 Jag fick 2 flaskor färdig shot.
Kan inte påstå att det var direkt gott, bränner till lite i halsen.
Men det är som de säger:
- Ont ska med ont förgås.

Kommentarer

Postat av: Dixi Wonderland

Publicerad 2015-10-19 14:13:38

Jag brukar alltid göra juice med ingefära i just för att det motverka förkylningar så himla bra :)

Postat av: Camilla

Publicerad 2015-10-19 15:03:26

Det där var nåt nytt för mig! Jag brukar koka the när jag känner mig krasslig och sen river jag i ingefära och har kriminellt mycket honung i samt pressar citron över. Om jag har en ingefärsstump hemma så måste jag lukta på den hela tiden.. Och brummar nöjt... Måste ju vara nåt i den som människokroppen vet om sen födseln att det är nyttigt och användes som läkemedel på typ stenåldern.Men din dryck där vill jag prova!

Postat av: Cilla

Publicerad 2015-10-19 15:42:08

Det tar nog bort det mesta ;D
Sv:Jag köpte burkarna i en outlet här i stan.
www.baldershage.se Här kan du hitta fina burkar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela