*Lenas lilla blogg*

LUCKA 7

Publicerad 2015-12-07 10:49:00 i JUL, Recept/mat/bakat/dryck,

Gör lite god citrusmarmelad och ge bort i julklapp.
Hemmagjorda julklappar är mycket uppskattat.
 
 
Jag har använt mej av följande citrusfrukter.
 
Citron, clementin, lime, och apelsin.
 
 
Burkarna kan man göra fina med lite papper eller tyg och lite snöre.
Låt fantasin flöda.
 
 
 
Här kommer receptet.
 
  • 1,25 kilo citrusfrukter
  • 4 dl vatten
  • 500 g socker
  1. Borsta frukterna rena i varmt vatten. Skär frukten i klyftor och ta bort ändbitar och den vita strängen. Skär därefter i tunna skivor. Ta bort eventuella kärnor.
  2. Lägg den skurna frukten i en stor gryta. Häll i vattnet och koka under lock tills frukten är mjuk, ca 30 minuter.
  3. Ta grytan från värmen och tillsätt sockret, lite i taget. Koka upp och koka sedan på låg värme utan lock ytterligare 30 minuter. Gör ett marmeladprov (Ös upp lite marmelad på ett kallt fat och kyl snabbt. Dra en sked genom provet, om spåret inte flyter ihop är marmeladen klar. Koka annars några minuter till.)
  4. Låt marmeladen stå några minuter och ta bort eventuellt skum. Ös upp marmeladen på rena varma burkar och sätt genast på lock. Förvara svalt.
 
 Tips....
Jag brukar utesluta en del skal.
Och tänk på att skära frukten i tunna skivor, då skalen kan vara beska.
Inte så gott att få in en tjock bit i munnen då .
Och så brukar jag slå i en skvätt atamon för hållbarhetens skull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela