*Lenas lilla blogg*

Bakat

Publicerad 2014-02-13 15:58:55 i Recept/mat/bakat/dryck,

Har testat ett nytt recept idag.
Ändrade lite i det , för jag hade inte de exakta ingredienserna hemma.
Har inte provsmakat ännu men ska göra det sen.
Men.. dom ser goda ut  :)
 
 
25 g jäst
3 dl vatten
1 msk rapsolja
1 tsk salt
2 tsk honung
2 msk hackad färsk rosmarin.  (Jag tog kummin)
2 dl riven lagrad ost
2 dl fint rågmjöl  ( jag tog grovt)
3-4 dl vetemjöl
1 dl pumpakärnor ( uteslöt dessa)
 
Topping:
pumpakärnor (jag tog linfrön )
flingsalt
Ugn 225*

Gör så här

1.      Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet till 37º och rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt, honung, rosmarin, ost och rågmjöl. Arbeta in ve-temjölet, lite i taget, till en smidig deg. Tillsätt pumpakärnorna mot slutet. Låt jäsa under duk, ca 40 minuter.

2.      Ta upp och knåda degen på mjölat bord. Dela degen i 6 bitar. Forma bitarna till runda bullar. Lägg bullarna i blötlagda krukor med bakplåtspapper, eller på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under duk, ca 30 minuter.

3.      Pensla bröden med vatten och strö på pumpakärnor och flingsalt. Grädda mitt i ugnen, ca 15 minuter.

 

 

Kommentarer

Postat av: LIENE

Publicerad 2014-02-13 16:06:26

Egenbakat är bäst!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela