*Lenas lilla blogg*

Lucka 14

Publicerad 2014-12-14 09:42:56 i JUL, Recept/mat/bakat/dryck,

Inget julbord utan den inlagda sillen.
Förr köpte jag alltid storsill och fileade och vattnade ur själv.
Men nu köper jag färdig fileade och urvattnade sillfilér på burk.
Men lägger fortfarande in sillen själv.
2 burkar med sill blev det denna gång.
Så nu får den stå och gutta sig till jul.
 
 
Till lagen behöver du:
 
1 dl ättikssprit (12%)
2 dl strösocker
3 dl vatten
Detta kokar du upp och låter svalna.
Jag brukar smaka på lagen för att känna efter om den är lagom eller om jag behöver mer ättika eller socker.
Det är en smaksak...
 
1-2 burkar sillfiléer.
 
Sen behöver du även 1-2 st rödlökar, lite dill, 15-20 st kryddpepparkorn och 2 st lagerblad.
Skiva rödlöken
krossa kryddpepparkornen
Skiva sillfileerna i lagom bitar och lägg i en skål/burk varvat med rödlöken.
Lägg i de krossade kryddpepparkornen, dillen och lagerbladen .
Slå över den avsvalnade lagen så allt täcks....vänd runt allt i burken försiktigt.
Ställ i kylskåpet och låt stå minst 3-4 dagar.
 

Kommentarer

Postat av: Mariette

Publicerad 2014-12-14 12:28:20

Jag har aldrig gjort det själv men tänkte testa i år faktiskt. Bra tips!

Svar: det är den godaste sillen :)
Lena

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela