*Lenas lilla blogg*

Baguetter...

Publicerad 2011-02-04 16:34:54 i Recept/mat/bakat/dryck,

Idag är jag visst i bakartagen ;)
Har bakat semlor och medans jag ändå höll på så bakade jag lite baguetter oxå.
Ni får receptet ifall ni får lust att baka i helgen :)
Semlorna får ni inget recept på för det fick ni häromdagen ;)

BAGUETTER  4 ST

 50 g jäst
 5 dl vatten, knappt ljummet
 2 tsk salt
 1 msk olivolja
 ca 14 dl vetemjöl

  • 1. Rör ut jästen med vattnet, tillsätt salt och olja och arbeta in mjöl till en smidig deg. Knåda den länge, gärna 10-12 minuter för hand. Täck och jäs 30 minuter. Tryck ner degen i bunken och jäs ytterligare 30 minuter.

2. Värm ugnen till 250°. Knåda igenom degen ordentligt på bakbordet. Dela den i fyra delar, rulla ut längder och lägg dem på en oljad plåt. Mjöla dem lätt på ovansidan. Skär några snitt i bröden med en vass kniv och jäs 20 minuter under duk.

3. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter, tills de har fin färg. Spraya gärna in vatten då och då i ugnen.

Låt bröden svalna på galler utan duk, så behåller de den knapriga skorpan.

TILL MIN TÄVLING

Kommentarer

Postat av: becca

Publicerad 2011-02-04 19:08:53

Svar: Tack så jätte mycket

Postat av: Lena johansson

Publicerad 2011-02-05 13:47:49

Men hallå, lena,jag missade dit recept på dina semlor,kan inte jag få det av dig sen när du ha kommit hem från stockholm,så är du jätte snäll,fast det är du iallafall,snäll,du få ha en riktigt trevlig resa med dina pojkar och va rädd om dig...kram.....

Postat av: myrna

Publicerad 2011-02-11 10:28:24

tack så mycket!

det blev favorit baguetter!

och himla lätt



mera recept pls.

kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lena

Bor i Smålands skogen.. Mitt intresse är att handarbeta & pyssla . Jag gillar även att fotografera. En av mina favoritintressen är att gå på loppisar & secondhand där man kan göra massa "fynd". Vandra i skog och natur med hunden är oxå ett stort intresse hos mej. I min blogg skriver jag om allt mellan himmel och jord. Och jag blir jätte glad om du lämnar ett spår efter dej genom att lämna en kommentar. :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela